ACT

ACT is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes. In ACT wordt cliënten geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten.
Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten. Kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.

ACT is een nieuwe benadering van omgaan met gedachten, gevoelens en gedrag.

Via oefeningen in:
 
Mindfulness (in contact komen met het hier en nu),
Acceptatie (het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden), Defusie (loskomen van je gedachten zodat deze je minder kunnen raken),
Zelf als context (een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren)
Waarden (Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven) en
Toegewijde Actie (dingen gaan ondernemen gebaseerd op je waarden)

zorgen deze oefeningen en metaforen - uit deze zogenaamde 6 zuilen - voor meer psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met dat wat er in het leven op je afkomt, ook pijn en moeite, en leer je je aandacht te richten op die dingen die je echt belangrijk vindt èn daar naar te handelen!

De vrolijke en speelse benadering heeft ook gevolgen voor hoe je in het leven staat: lichter, blijer en gelukkiger.

Trainingen:
8 weekse training ACT voor wie het allemaal nog nieuw is
Kosten: 305 euro

Trainingen starten bij voldoende aanmeldingen.

 

facebook